Autor: JCI Česká republika
Dne: 7.5.2012
Pojmenovat problémové oblasti podnikání na Českobudějovicku a hledat cesty, jak vytvářet podnikání svobodné, transparentní a nekorupční, si vytkla za cíl konference, kterou v minulém týdnu organizovala JCI Česká republika (Junior Chamber International).
Byly pozvány uznávané ekonomické autority regionu, zástupci akademické obce a významní jihočeští podnikatelé. Největší pozornost však na sebe přitáhli lidé z proti-korupčních hnutí, Petr Skočdopole z Nadačního fondu Proti korupci a předseda občanského sdružení Podnikáme bez korupce Martin Hausenblas.
„Jejich vystoupení byla dlouhodobě připravována. De facto jsme jimi odstartovali projekt: „Koordinace proti-korupčních hnutí v České republice, vytvoření jednotného dialogu veřejnosti s vládou a sladění legislativních cílů proti-korupční strategie ČR“, jehož výsledky budeme v listopadu 2012 prezentovat na světové konferenci v tchaiwanské Taipei“, přiblížil hlavní cíl akce Vojtěch Kačírek, prezident JCI pro Českou republiku.
Posluchačsky atraktivní bylo představení některých klíčových kauz, na něž bez přestání upozorňuje Nadační fond proti korupci zřizovatelů Karla Janečka, Stanislava Bernarda a Jana Krause. Petr Skočdopole zmínil situaci kolem Dopravního podniku hl.města Prahy nebo právní spory s AK Šachta a Partners. „Vedle aktivního boje proti korupci myslíme také na ty, kteří svou statečností na korupční jednání poukazují“
Martin Hausenblas z občanského sdružení Podnikáme bez korupce má na vymícení korupce z českého podnikatelského prostoru jinou strategii. „Hlavní nosnou myšlenkou sdružení je volné šíření idey Podnikáme bez korupce, a to především samošiřitelnou formou. K naší iniciativě se může připojit každý podnikatel. Podmínkou je, aby na svých webových stránkách zveřejnil definici, co znamená podnikat bez korupce.“
V gaučové diskusi se slova ujali jihočeští podnikatelé. Poněkud překvapivě zůstaly tentokrát stranou výtek nedostavěné dálnice a rychlostní komunikace. Podnikatelé apelovali na těsnější sepjetí vzdělávacího systému s podnikáním. Současné společenské klima pojmenoval podnikatel Robert Jech, když jako základní hodnotu uvedl dobře fungující rodinu a výchovu dětí.